Skip to main content

Blended Learning - Let's mix!

Blended Learning - Let's mix!

  • Opleidingsniveau:
  • HBO+
  • Duur van het leertraject:
  • 6 maanden
  • Max deelnemers:
  • 12 personen
  • Kickoff:
  • 18 april 2024
  • Prijs:
  • € 2950

Blended learning: Onmisbaar voor elke trainer en docent

Hoe kun jij verschillende trainingsvormen zo optimaal mogelijk combineren? Wat is de ideale mix van online en fysiek om de beoogde leerdoelen te behalen? En zo de effectiviteit van de training / het leertraject te vergroten en een duurzaam rendement van leren (ROI) te behalen. 

Na het leertraject Blended Learning – Let’s mix! weet je (waarom) welk middel geschikt is voor welk leerdoel, door stap voor stap door het gehele proces te gaan, te beginnen bij het trainingsontwerp.
Na de kick-off, waarbij de deelnemers met elkaar kennismaken en met het online leerplatform, start jij met de 4 blokken van ‘Blended Learning – Let’s mix!’ en ontdek jij wat je nodig hebt om zelfstandig blended leertrajecten te (her)ontwerpen, (her)ontwikkelen, uit te voeren en te evalueren. Het traject bestaat uit in totaal 8 sessies in een mix van face to face en online sessies, 3 individuele coachmomenten en gebruik van het online leerplatform (artikelen/audio & video/opdrachten/discussie/feedback). 

Praktijkopdracht

Gedurende het gehele leertraject staat de praktijkopdracht centraal. Jij werkt aan jouw blended training/leertraject – alle opdrachten die jij krijgt zijn erop gericht jou te ondersteunen bij het maken van jouw blended training.

Bij afronding van het leertraject Blended Learning – Let’s Mix! heb jij jouw blended trainingsontwerp gemaakt en alle middelen ontwikkeld. Jij hebt jouw training uitgevoerd, of je hebt alles klaar om dat nu te gaan doen.

Aan het eind van dit leertraject presenteer je het eindproduct van jouw praktijkopdracht aan de andere deelnemers.

Blok 1: Analyseren

Het is van belang om hetzelfde vertrekpunt te hebben. Dus wat is blended learning? Er is een verscheidenheid aan definities en aanverwante terminologie.

Daarnaast gaan we in op de visie op leren, het belang ervan voor de keuzes die gemaakt worden in het ontwerp van een blended learning traject en de gevolgen voor trainers en de organisatie bij de keuze voor (de introductie van) blended learning. Zelf ga je aan de slag door te inventariseren wat de impact is van deze onderwerpen in jouw context.

Als laatste gaan wij in op de eerste stap in het ontwikkelen van blended learning: analyseren. Op welke aspecten zoom je in, die randvoorwaardelijk zijn voor jouw blended learning leertraject? Een scala aan aspecten wordt besproken. Voorbeelden zijn, wie is de doelgroep voor het traject? Hoeveel tijd hebben zij beschikbaar? Wat gaat jouw leertraject voor de doelgroep betekenen? Welk probleem gaat het oplossen? In hoeverre zijn er computers of andere devices beschikbaar? Wie zijn de stakeholders of aanspreekpunten? Deze aspecten ga je zelf ook in kaart brengen, want een goed begin is het halve werk! Hoe concreter hoe beter.

Blok 2: Ontwerpen

Welke stappen neem je bij het ontwerpen van een blended learning traject? Gedurende 2 online sessies bespreken we termen zoals scope, beschikbare content, ordeningsprincipes, 5 niveaus van didactische vormgeving, diverse didactische modellen, etc. Je bepaalt welk didactisch concept en model je wenst toe te passen op jouw blended ontwerp. Je deelt dit met jouw mede-deelnemers en beargumenteert jouw keuzes. Je maakt een trainingsontwerp waarin je verschillende vormen van leren toepast, knipt leerdoelen op in subdoelen. Hiermee werk je aan jouw praktijkopdracht. Je voert opdrachten uit, reageert op berichten en opdrachten van de andere deelnemers en je geeft (en krijgt) feedback.

Blok 3: Ontwikkelen

Je hebt in blok 2 het didactisch concept en het didactisch model bepaald. In de ontwikkelfase diep je uit wat jij deelnemers wilt leren en hoe je dit het beste kunt aanpakken. Je kiest daarvoor eerst een methode. Vervolgens bepaal je welke online en face to face middelen en werkvormen je inzet in het blended leertraject.  
Uitgangspunt is het blended ontwikkelmodel dat je hebt gekozen. Je weet nu of de focus ligt op face to face of online, wat de rol is van de trainer en/of vak-experts, maar ook in hoeverre je het leertraject vooraf vaststelt en waar het leren plaatsvindt.  

Aan bod komen onder andere de didactische methodes bij blended learning en online werkvormen. In dit blok steek je je handen uit de mouwen. Je maakt een coursemap, bepaalt de optimale werkvormen voor jouw blended learning leertraject, gaat zelf werkvormen ontwikkelen, je leert over werken in een virtual classroom, je oefent je vaardigheden voor de webcam en je maakt een video. Tijdens het leertraject ga je zelf actief aan de slag!

Tijdens dit blok is er een face to face ontwikkelsessie. Jij kunt op die dag ook presentaties volgen en werken met experts op verschillende aspecten van het blended en online leren.

Aan het einde van blok 3 is het ontwerp klaar en de materialen zijn ontwikkeld. Dit laat je aan de andere deelnemers zien tijdens een online sessie. De training is klaar om in blok 4 in de praktijk getest te gaan worden.

Blok 4: Uitvoeren & evalueren

In de voorliggende modules heeft jouw leertraject langzaam vorm gekregen. Het wordt tijd om het resultaat te testen in de praktijk. We bespreken onderwerpen zoals zelftest, pilotgroep draaien, het belang van draagvlak onder leidinggevenden en deelnemers en de voorbereiding op het daadwerkelijk uitrollen van de blended learning training. Want ook hier is een goede voorbereiding het halve werk.

Wat is je rol als trainer als je een groep online begeleidt? Dat is anders dan bij klassikaal contact. Wat doe je bijvoorbeeld als iemand niet inlogt? Hoe bewaak je je eigen planning? Hoe begeleid jij de deelnemers? Allemaal aspecten die aan bod komen. Verder bespreken we hoe, wanneer, waarop je evalueert en hoe je het best nog verbeteringen kunt doorvoeren.

Na 6 maanden rond je het leertraject af. Je hebt jouw blended trainingsontwerp gemaakt, alle middelen ontwikkeld en je hebt een (pilot-)training uitgevoerd. Zo wordt ook zichtbaar waar er nog verbeterd kan worden. Aan het einde van blok 4 heb jij dus een product dat klaar is om te gebruiken of je weet in ieder geval welke stappen er nog gezet moeten worden om de training te kunnen gebruiken. Aan het eind van het leertraject presenteer jij aan de andere deelnemers het eindproduct van jouw praktijkopdracht, jouw lessons learned en andere bevindingen uit de uitvoeringsfase.

Certificaat

Als kers op de taart, naast de door jouzelf ontworpen blended learning training of leertraject, ontvang jij het certificaat ‘Blended Learning – Let’s mix!’ als jij:

  • minimaal 4 van de 5 online bijeenkomsten hebt bijgewoond,
  • fysiek aanwezig bent geweest bij de 1ste sessie van blok 1 én de eindpresentatie,
  • alle tussentijdse opdrachten hebt afgerond,
  • de praktijkopdracht met een voldoende hebt afgesloten.

Het leertraject ‘Blended Learning – Let’s mix! doe je deels op vaste tijden in de virtual classrooms en deels face to face in Naarden of een nader te bepalen locatie. De online leeromgeving van Blended Learning – Let’s mix! gaat eerder online zodat je je voorafgaand aan de kick-off hiermee al aan de slag kan en tussentijds werk je op momenten die jou uitkomen aan de opdrachten.

Virtual Office Hours

Tijdens blok 1, 2 en 3 kun je per blok maximaal 2 keer 30 minuten (in totaal 3 uur) gebruikmaken van de Virtual Office Hours. Je krijgt dan professionele feedback, individuele begeleiding bij jouw praktijkopdracht of antwoord op specifieke vragen.

Je hebt nodig:

  • Een laptop of desktop met stabiele internetverbinding.
  • Een headset is aan te bevelen.

Dit leertraject voor jouw organisatie als incompany-traject en op specifieke behoeften gefinetuned?

Dat is zeker mogelijk. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Je bent in goed gezelschap

De afgelopen 10 jaar hebben wij diverse organisaties ondersteund in het ontwerpen, ontwikkelen, uitvoeren en evalueren van effectieve en interactieve blended leertrajecten, uiteraard met een duurzame impact voor deelnemers en opdrachtgevers. Dit doen we via open inschrijving of maatwerk train-de-trainer trajecten, coaching, advies of in opdracht te ontwerpen & ontwikkelen.

En daar zijn we trots op en dankbaar voor!

Hieronder een impressie van de organisaties die wij de afgelopen jaren mochten verrijken met onze expertise op het gebied van Blended Learning.

Aankomende data

Geen Evenementen
Ik blijf graag op de hoogte van nieuwe data!
Geef hieronder aan waar je interesse in hebt:
Wil jij op de hoogte blijven van de laatste inzichten op het gebied van Blended Learning en Online Leren?

Hier vindt u onze privacyverklaring.

Aankomende data

Geen Evenementen
Ik blijf graag op de hoogte van nieuwe data!
Geef hieronder aan waar je interesse in hebt:
Wil jij op de hoogte blijven van de laatste inzichten op het gebied van Blended Learning en Online Leren?

Hier vindt u onze privacyverklaring.

Wat onze klanten zeggen

Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen (SOMO)

Open inschrijving Leertraject Blended Learning: Just do it! 

Over blended learning en het resultaat van het leertraject. Wat kan blended learning opleveren?

“Blended learning: Just do it! heeft geleid tot een mooi product en een pilot waar ik heel tevreden over ben! Een training van twee dagen wordt vaak maar heel beperkt opgevolgd. Met blended learning kun je zo’n single event uitstretchen naar een traject. Ik heb bijgeleerd over trainingsontwerp en dat vervolgens blended leren maken, met de tools en mogelijkheden die er zijn. Dat heb ik in dit traject ervaren en kunnen ontwikkelen. En verrassend hoe je blended learning interactief kunt maken en je deelnemers heel betrokken krijgt. Door onze trainingen blended te maken zouden we met minder geld en reistijd meer mensen kunnen bereiken.”

Virginia Sandjojo, Netwerk Coördinator Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen (SOMO)

Teksten voor Trainers

Open inschrijving Leertraject Blended Learning: Just do it! 

“Je zit zelf in een blended traject, dus je ervaart meteen hoe dat voor je toekomstige deelnemers is. Na dit leertraject heb ik een solide fundament om op te bouwen. Didactische aanpak, werkvormen en middelen, deelnemer-begeleiding, technische uitvoering – dat zit nu allemaal in mijn rugzak. Dat maakt dat ik nu creatief optimale trajecten in elkaar kan zetten en ik had nooit gedacht dat ik dat zó leuk zou vinden!

Ik geef een blended schrijftraining en ik vind de virtual classrooms magisch: deelnemers zijn stomverbaasd hoe ‘dichtbij’ ze zich voelen, door alle interactie en activiteiten in subgroepjes.”

Paula Brummelkamp, Schrijfcoach, Teksten voor Trainers

Stichting Benchmark GGZ

Open inschrijving Leertraject Blended Learning: Just do it! 

“Alles wat je nodig hebt om zo’n interactieve workshop te maken kwam aan bod in dit leertraject.
Blended werkt heel prettig: een persoonlijke intake, daarna een online platform met informatie en online ontmoetingen in de virtual classroom. Je hebt de luxe om voorbereid aan een sessie te beginnen. Een interactieve workshop in je huiskamer of kantoor, zonder reistijd. Daarna kun je meteen verder met je dag. Nooit gedacht dat ik blended leren zó leuk zou vinden.”

Jacqueline Verwij – destijds trainer en adviseur, Stichting Benchmark GGZ

Anoniem

Open inschrijving Leertraject Blended Learning: Just do it! 

“In virtual classrooms en online communities behandelen we onderdelen waar we op ‘gewone’ trainingsdagen veel tijd aan besteden. Als mensen dan in de training komen, kun je gelijk aan de slag.” 

Anoniem

Open inschrijving Leertraject Blended Learning: Just do it! 

“Ik merk in een virtual classroom dezelfde effecten als in een trainingszaal: werken in het hier-en-nu, verbinding maken. Dat is een heel mooie ervaring.” 

Denk jij nog in traditionele trainingsdagen?
Of ben je klaar voor het trainen van deze tijd?

Check de startdata