22 april 2016
Oogsttijd voor deelnemers Blended Learning: Just do it!

Je kunt je training blended maken steeds te kiezen voor de juiste mix van:
- asynchroon online leren (dus ieder op zijn eigen tijd, bijvoorbeeld met e-learning)
- synchroon online leren (alle deelnemers tegelijk online, bijvoorbeeld in virtual classrooms met superveel mogelijkheden)
- face-to-face leren (traditioneel met z’n allen op één locatie) op een manier die een optimaal leerresultaat geeft.
Van ontwerp tot en met uitvoering
De deelnemers hebben geleerd om een passend trainingsontwerp te maken, met effectieve leermethoden, didactische keuzes en een logische coursemap. Ze leerden om een training te ontwikkelen, bijvoorbeeld door het inrichten van de online leeromgeving en virtual classrooms, en ontwikkelden de (online) trainersvaardigheden die nodig zijn om zo’n training goed uit te voeren.
Dat bij het creëren van een blended training nogal wat komt kijken, bleek ook tijdens de eindpresentaties. De deelnemers toonden hun successen, en vertelden open over de moeilijkheden die ze onderweg moesten overwinnen: een goede mix van middelen kiezen, de inhoud ontwikkelen en omgaan met organisatorische en technische eisen. Daarbij kregen ze hulp van de trainer, ook tijdens online ‘spreekuren’ tussendoor.

Zo veel mogelijkheden!
De presentaties gaven een boeiend beeld van de veelzijdigheid van blended leren. Ze varieerden van verplichte bedrijfstrainingen tot open inschrijving. Van
het effectiever maken van een bestaande training tot het creëren van een volledig nieuwe. Van trainingen voor een specifieke Nederlandse branche tot een training met deelnemers tot in Afrika en Azië.
De deelnemers en hun presentaties
Rénoud Kroeze en Treske Janssen van Van Harte & Lingsma hebben een bestaande leiderschapstraining blended gemaakt. Door een deel van de kennis online te laten leren en de vaardigheden tijdens live bijeenkomsten te oefenen, kan het traject worden verkort en het leerrendement omhoog. Ze hopen deze verkorte variant in de markt te gaan zetten naast de bestaande face-to-face training, en daarmee een ander deel van de doelgroep aan te spreken. Goede inrichting van de elektronische leeromgeving bleek het mogelijk te maken om meer leerstijlen aan te spreken. Deze training zal eerst als pilot gaan draaien.
rs vergelijkend kunnen worden geraadpleegd. Werken met die module vergt uitleg, en die wordt tot nog toe live ter plaatse gegeven.Jacqueline ontwikkelde een blended training die het mogelijk maakt om aanzienlijk meer instellingen te leren om met BRaM te werken. Blended werken maakt het bovendien mogelijk om deelnemers niet eenmalig maar gedurende een periode te begeleiden.
