BLOG

Privé: Oogsttijd voor deelnemers Blended Learning: Just do it!

Gepubliceerd op vrijdag 22 april 2016

Deel deze pagina:

Er kan veel meer met online training, nog veel meer dan je om je heen ziet en dan je zelf denkt. Dat bleek bij de eindpresentaties van de atSync-training Blended Learning: Just do it! Een jaar lang zijn de deelnemers bezig geweest met het creëren van een blended training.

Blended training combineert:

  • asynchroon online leren (dus ieder op zijn eigen tijd, bijvoorbeeld met e-learning)
  • synchroon online leren (alle deelnemers tegelijk online, bijvoorbeeld in virtual classrooms met superveel mogelijkheden)
  • offline leren (traditioneel met z’n allen op één locatie)

op een manier die een optimaal leerresultaat geeft.

De flip-over is soms mijn redding van een training. Als blijkt dat de groep net wat anders nodig heeft dan ik heb voorbereid of het duurt wat langer voordat ze het snappen, kan ik altijd teruggrijpen naar het witte vel en de stiften. Ik noteer bijvoorbeeld de resultaten van een brainstorm (al dan niet met post-its), bedenk extra opdrachten of zet de vragen die later aan bod komen op een P-flap. Zo zorg ik als trainer voor een training op maat en betrek ik de deelnemers optimaal.

Afbeelding1 279X300

Van ontwerp tot en met uitvoering

De deelnemers hebben geleerd om een passend trainingsontwerp te maken, met effectieve leermethoden, didactische keuzes en een logische coursemap.

Ze leerden om een training te ontwikkelen, bijvoorbeeld door het inrichten van de online leeromgeving en virtual classrooms, en ontwikkelden de (online) trainersvaardigheden die nodig zijn om zo’n training goed uit te voeren.

Betrekken van deelnemers is één van de belangrijkste opgaven bij online trainen. Deelnemers die niet betrokken zijn haken af, vaak zonder dat je het direct merkt. Kan je dan ook de flip-over inzetten?

Dat bij het creëren van een blended training nogal wat komt kijken, bleek ook tijdens de eindpresentaties. De deelnemers toonden hun successen, en vertelden open over de moeilijkheden die ze onderweg moesten overwinnen: een goede mix van middelen kiezen, de inhoud ontwikkelen en omgaan met organisatorische en technische eisen. Daarbij kregen ze hulp van de trainer, ook tijdens online ‘spreekuren’ tussendoor.

Zo veel mogelijkheden!

De presentaties gaven een boeiend beeld van de veelzijdigheid van blended leren. Ze varieerden van verplichte bedrijfstrainingen tot open inschrijving. Van het effectiever maken van een bestaande training tot het creëren van een volledig nieuwe. Van trainingen voor een specifieke Nederlandse branche tot een training met deelnemers tot in Afrika en Azië.

Jacqueline Verwij van Stichting Benchmark GGZ ontwikkelde een training om de Nederlandse GGZ-sector te leren werken met de vergelijkende gegevens die haar Jacqueline Verwij vanwerkgever verzamelt en ordent. Stichting Benchmark GGZ ontwikkelde BRaM, een module waarmee de aangeleverde resultaten van zorgverleners vergelijkend kunnen worden geraadpleegd. Werken met die module vergt uitleg, en die wordt totnogtoe live ter plaatse gegeven.

Jacqueline ontwikkelde een blended training die het mogelijk maakt om aanzienlijk meer instellingen te leren om met BRaM te werken. Blended werken maakt het bovendien mogelijk om deelnemers niet eenmalig maar gedurende een periode te begeleiden.

Paula Brummelkamp van Teksten voor Trainers ontwikkelde vier schrijftrainingen voor trainers in een combinatie van e-learning (a-synchroon) en online-feedback en virtual classrooms. De structuur is afgerond en de implementatie is in volle gang. De eerste trainingen via open inschrijving zijn in de zomer van 2016 gestart. Een eerste in company-training op maat is gestart in mei 2017. Voor meer informatie kijk op www.tekstenvoortrainers.nl.

Virginia Sandjojo van Somo maakte een training over de aanpak van maatschappelijke klachten tegen multinationals. SOMO geeft deze training over de hele wereld, om burgers en maatschappelijke organisaties te helpen om hun bezwaren tegen het handelen van grote bedrijven (denk aan vervuiling, uitbuiting of oneerlijke behandeling) succesvol aan te kaarten. Door het online te maken kunnen meer mensen worden bereikt en aanzienlijke reiskosten worden bespaard. De training bestaat uit verschillende virtual classrooms met online-quizzen tussendoor om de kennis te testen. Virginia slaagde erin om binnen de praktische beperkingen, zoals vaak onzekere beschikbaarheid van internetverbinding, een prachtig resultaat neer te zetten.

Rénoud Kroeze en Treske Janssen van Van Harte & Lingsma hebben een bestaande leiderschapstraining blended gemaakt. Door een deel van de kennis online te laten leren en de vaardigheden tijdens live bijeenkomsten te toetsen, kan het traject worden verkort en de kosten verlaagd. Ze hopen deze verkorte variant in de markt te gaan zetten naast de bestaande, volledig offline training, en daarmee een ander deel van de doelgroep aan te spreken. Goede inrichting van de elektronische leeromgeving bleek het mogelijk te maken om meer leerstijlen aan te spreken. Deze training zal eerst als pilot gaan draaien.

‘Blended werken maakt leren effectiever’

De conclusie van alle deelnemers was dat leren effectiever wordt met blended training. Dat hebben ze deels opgemaakt uit hun eigen ervaring, want uiteraard wordt Just do it! blended gegeven. Deelnemers kunnen zowel synchroon als asynchroon leren en komen beter voorbereid naar de live bijeenkomsten. Tevens is gebleken dat de groepsdynamiek ook online kan worden aangesproken. Deelnemers aan een traject blijken gewoon een groep te vormen, ook al zien ze elkaar niet of minder vaak.

De leergang was intensief. De deelnemers hebben hun kennis en vaardigheden vergroot, en leerden en passant veel over zichzelf.

Ook een blended training ontwikkelen?

Kijk hier om te kijken wanneer de nieuwe Blended Learning: Just Do It! start. Wil je meer informatie over deze training? Bel ons dan op 079-8898461!