Skip to main content
Blog

Gedraag je nou eens online

By 4 februari 2016november 30th, 2021No Comments
Home Gedraag je nou eens online

4 februari 2016

Gedraag je nou eens online

In een face-2-face bijeenkomst laat je elkaar uitpraten. De facilitator (trainer, docent, presentator, voorzitter) staat voor de groep, deelnemers zijn geïnteresseerd of doen tenminste alsof. Dus doe je in een online bijeenkomst hetzelfde. Toch?Iedereen die wel eens heeft deelgenomen aan conference calls, online vergaderingen of online trainingen, weet dat je er met ‘gewone’ gedragsregels niet zomaar komt. Ik moest dan ook lachen toen ik dit filmpje zag. Herkenbaar, het gedrag van de deelnemers!
De online-offline deelnemer bijvoorbeeld. Als je, zoals een deelnemer aan mijn training Blended learning – Just do it!, virtual classrooms geeft met deelnemers uit Azië en Afrika, zul je die vaker tegenkomen dan in Nederland: deelnemers die steeds wegvallen, en met veel bliepjes en ‘ha, ik ben er weer’ terugkomen. Het gebeurde mij onlangs nog. Via de privéchat, onzichtbaar voor de andere deelnemers, vonden we een oplossing: zijn wifisignaal was op de grond een stuk sterker. De rest van de sessie was hij steady online (en alleen ik wist dat hij op de grond zat).
In een training Online Leren Faciliteren zat iemand die in de eerste sessie ook zo’n online-offline deelnemer was. Daarna nooit meer: hij kocht voor weinig een lange kabel, rolde die een half uur voor aanvang van de virtual classroom over twee trappen uit naar zijn werkkamer en had probleemloos verbinding.Goed vooraf communiceren voorkomt dit soort problemen. Als iedereen weet waaraan zijn systeem moet voldoen en dat vooraf test, loopt de sessie een stuk soepeler.En dan de herriemakers! De zware-ademhaler, de eter/drinker, de ver-weg-deelnemer, de typer en de blaffende hond – allemaal deelnemers die de sessie storen met hun geluid. De zware-ademhaler zit vaak te dicht bij zijn microfoon, de ver-weg-deelnemer juist te ver weg. Daar maak ik, of mijn co-trainer, hen dan in de privéchat even attent op. Net zoals we de smakkende eter vragen om zijn geluid even te dempen – of om te eten in de pauze. De enthousiast chattende typer vragen we om zijn microfoon verder weg te zetten.De blaffende hond kan ook een jengelende peuter zijn. Of, zoals mij ooit overkwam, een buurman met een bladblazer. Of een autoalarm dat maar blijft afgaan. Muten (geluid dempen) is ook hier de oplossing Dat vraag ik dan liefst in de privéchat. Behandel je zulke technische akkefietjes plenair, dan gaat dat ten koste van de inhoud van je virtual classroom.Het scheelt om vooraf gedragsregels af te spreken. Want ‘lastige’ deelnemers zijn vaak helemaal niet lastig. Als trainer moet je even weten hoe je het beste om kunt gaan met de problemen waar ze tegenaan lopen.Omgaan met ‘lastige’ deelnemers is een van de dingen die je leert in de training Online Leren Faciliteren. Meer informatie over onze trainingen vind je op hier! Eerst gratis kennismaken kan in de live introductieworkshops.

Denk jij nog in traditionele trainingsdagen?
Of ben je klaar voor het trainen van deze tijd?

Volg een gratis introductieNeem contact op