4 februari 2016
Gedraag je nou eens online
In een training Online Leren Faciliteren zat iemand die in de eerste sessie ook zo’n online-offline deelnemer was. Daarna nooit meer: hij kocht voor weinig een lange kabel, rolde die een half uur voor aanvang van de virtual classroom over twee trappen uit naar zijn werkkamer en had probleemloos verbinding.Goed vooraf communiceren voorkomt dit soort problemen. Als iedereen weet waaraan zijn systeem moet voldoen en dat vooraf test, loopt de sessie een stuk soepeler.En dan de herriemakers! De zware-ademhaler, de eter/drinker, de ver-weg-deelnemer, de typer en de blaffende hond – allemaal deelnemers die de sessie storen met hun geluid. De zware-ademhaler zit vaak te dicht bij zijn microfoon, de ver-weg-deelnemer juist te ver weg. Daar maak ik, of mijn co-trainer, hen dan in de privéchat even attent op. Net zoals we de smakkende eter vragen om zijn geluid even te dempen – of om te eten in de pauze. De enthousiast chattende typer vragen we om zijn microfoon verder weg te zetten.De blaffende hond kan ook een jengelende peuter zijn. Of, zoals mij ooit overkwam, een buurman met een bladblazer. Of een autoalarm dat maar blijft afgaan. Muten (geluid dempen) is ook hier de oplossing Dat vraag ik dan liefst in de privéchat. Behandel je zulke technische akkefietjes plenair, dan gaat dat ten koste van de inhoud van je virtual classroom.Het scheelt om vooraf gedragsregels af te spreken. Want ‘lastige’ deelnemers zijn vaak helemaal niet lastig. Als trainer moet je even weten hoe je het beste om kunt gaan met de problemen waar ze tegenaan lopen.Omgaan met ‘lastige’ deelnemers is een van de dingen die je leert in de training Online Leren Faciliteren. Meer informatie over onze trainingen vind je op hier! Eerst gratis kennismaken kan in de live introductieworkshops.
Denk jij nog in traditionele trainingsdagen?
Of ben je klaar voor het trainen van deze tijd?
Volg een gratis introductieNeem contact op