BLOG

Flipping the classroom: waarom zou je als trainer de boel omgooien?

Gepubliceerd op woensdag 17 juli 2019

Deel deze pagina:

Dit blog is geschreven door Stefan Bos, Trainer bij de Volksbank.

Leren doe je in een klaslokaal. Je begint op maandagochtend 9 uur en in no-time word je klaargestoomd voor een vak. Stampen, stampen, stampen.

Zo deden we dat, toen ik begon als trainer bij een grote financiële organisatie. Ik behandelde klassikaal de lesstof, mensen maakten huiswerk en toetsen en tien dagen later waren ze financieel adviseur.

Ik kwam al snel tot de conclusie dat dit niet de meest effectieve en efficiënte manier van leren was. Het verschil in kennis- en vaardigheidsniveau van deelnemers maakte het lastig om op een ‘gemiddeld’ niveau te starten. Sterker nog, soms zat een hele groep te wachten terwijl ik uitleg gaf aan één of twee deelnemers die over geen enkele basiskennis beschikten.

Traditionele manier van trainen werkte niet meer voor mij

Mijn onvrede over de manier waarop ik als trainer mijn werk deed, groeide. Ik ben geen instructeur en al helemaal geen knoppentrainer!

Waarom trainde ik in hemelsnaam op kennis als deelnemers ook zélf kunnen lezen?
Waarom stond ik uitleg te geven over systemen die het beste in de praktijk geleerd konden worden?
Waarom was er geen ruimte voor de specifieke leervragen van deelnemers?

Als trainer vind ik het belangrijk om aan te sluiten bij de wensen, leerbehoeften en verwachtingen van de deelnemers aan mijn trainingen. Daarom begon ik daarnaar te vragen bij deelnemers. Geef me feedback, spreek je uit!

Dat hielp. Al vrij vlot waren er deelnemers die aangaven dat ze zich graag hadden willen voorbereiden op de training. Veel van de leerstof die ik in de les behandelde hadden ze liever als voorbereiding gehad op de training. In de klas was dan meer tijd overgebleven om bijvoorbeeld op vaardigheden te trainen.

    Flipping the classroom als trainingsvorm 

    Deze dilemma’s wilde ik voorleggen aan ervaren collega-trainers. Op een bijeenkomst van de NOBTRA (Nederlandse Orde van Beroeps Trainers) viel in een gesprek met één van hen de term Flipping the classroom.

    De classroom flippen betekent dat je de klassikale instructie online aanbiedt, zodat deelnemers de lesstof zelf (individueel) kunnen doorwerken. De momenten in de klas gebruik je om te oefenen met de nieuw verworven kennis. Er ontstaat een veel efficiëntere manier van leren ten opzichte van de traditionele manier.


    Flipping the Classroom

    Traditioneel

    Zelfstandig

    · Iedere deelnemer bereid zich online voor (in een online leeromgeving) door het lezen van kennisartikelen, het kijken naar filmpjes (tutorials, essentials), het maken van opdrachten etc.

    · Leren gebeurt in het tempo van de deelnemer wanneer en zo vaak hij wil.

    · In de online leeromgeving kan de deelnemer toetsen maken en vragen stellen aan medecursisten.

    Gezamenlijk

    · De trainer geeft een instructie.

    · De deelnemers maken aantekeningen.

    · De deelnemers volgen de instructie op.

    · De trainer toetst kennis.

    · De deelnemers gaan naar huis met huiswerk dat is geënt op de behandelde stof.

    Gezamenlijk

    · In de klas is de deelnemer voorbereid en kan waar nodig dieper ingegaan worden op de lesstof.

    · De vragen die deelnemers stellen zijn veel meer gericht op het toepassen van de lesstof in de praktijk.

    · Door een online voorbereiding ontstaat in de klas tijd en ruimte om te oefenen en om te discussiëren.

    · Er kan meer differentiatie worden aangebracht in de totale opleiding/training (maatwerk).

    · Er is meer interactie met de trainer en tussen deelnemers onderling.

    Zelfstandig

    · De deelnemer maakt zijn huiswerk naar aanleiding van de behandelde stof.



    Nieuwe stijl van trainen, nieuwe dilemma’s

    Met het flippen van de classroom is mijn rol van trainer veranderd. Ik werd plotseling niet alleen geacht kennis te hebben van de inhoud van de trainingen en te beschikken over didactische vaardigheden, ik moest ook kunnen werken met een online leeromgeving, een virtual classroom. Hoe pas ik alle technische mogelijkheden toe om de leerstof zo goed mogelijk aan te bieden? En wat doe ik met de tijd die ik overhoud, nu deelnemers veel meer zélf aan het roer staan van hun ontwikkeling? 

    Blended learning en online faciliteren

    Bij Atsync zijn we overtuigd van de kracht van blended learning. Ik heb me dan ook met plezier bekwaamd in het faciliteren en begeleiden van deelnemers in een online leeromgeving. Ik heb al mijn trainingen blended gemaakt.

    De tijd die ik voorheen besteedde aan het klassikaal behandelen van lesstof gaat nu grotendeels op aan:

    • deelnemers samen aan het werk zetten met opdrachten
    • het stimuleren en begeleiden van discussies
    • het beantwoorden van vragen.

    Vijf tips als je aan de slag wilt met Flipping the classroom

    Deze inzichten hebben mij enorm geholpen bij het flippen van mijn trainingen:

    • Beschouw flipping the classroom niet als hét middel voor al je (training)problemen. De heilige graal bestaat niet. Kies vorm en middelen altijd op basis van de leerdoelen en wensen van de deelnemers
    • Check eerst of je deelnemers ook (thuis) kunnen beschikken over de benodigde middelen (bijvoorbeeld een laptop, wifi etc.)
    • Wil je je trainingen geschikt maken voor een online leeromgeving? Neem de tijd om de content van je trainingen aan te passen. Het één-op-één online zetten van ‘klassieke’ trainingen voegt niets toe
    • Vraag hulp waar je dat nodig hebt. Je hoeft niet alles zelf te kunnen.
    • Doe het in kleine stapjes en haak je eindgebruikers aan (deelnemers). Vraag steeds feedback. Wat jij in je hoofd hebt, hoeft niet per se in de praktijk te werken 

    Wil je meer weten over flipping the classroom of over het blended maken van je trainingen, neem dan contact op met ons op!