Blog

Benieuwd naar een dag bij atSync? Wat houdt ons bezig en waar liggen onze interesses?
Check dan deze pagina regelmatig op nieuwe blogs!

Deel deze pagina:

25 mei 2018

Blog: En zo wordt je video ineens wél onthouden!

“Heb je het een beetje naar je zin in mijn kantoor? Ik heb het idee dat we hier wel heel vaak zitten namelijk.” Een groep deelnemers kijkt naar een video over feedback geven. Over wat je vooral niet moet doen. Na afloop vraagt de trainer wat er mis ging. “De werkgever was erg onvriendelijk”, zegt iemand. “Hij was niet duidelijk”, zegt een ander. Zo kan iedereen wel iets opnoemen.

Actief een video kijken, kan dat wel?

Maar hoe zorg je er nu voor dat deelnemers niet één of twee dingen onthouden, maar nog veel meer? Een video kijken is vrij passief: je zit lekker onderuit en laat alles gewoon over je heenkomen. Maar het kan ook anders. Bijvoorbeeld met vragen tussendoor: “Wat had de werkgever hier beter kunnen zeggen?” Of: “Hoe zou jij dit gesprek afsluiten?” Op die manier moet de kijker zelf actief meedenken. De deelnemers overleggen over het beste antwoord: “Wij denken antwoord B.” Als de trainer na afloop nog eens vraagt wat er mis ging in het feedbackgesprek, worden er ineens veel meer punten genoemd. Bekijk de video hieronder maar eens.

Deelnemers actief bij lesstof betrekken

Oftewel: hoe meer kijkers zelf moeten doen bij het kijken van een video, hoe beter de inhoud overkomt. Benjamin Franklin zei ooit: “Tell me and I forget. Teach me and I remember. Involve me and I learn.”Maar hoe doe je dat eigenlijk, de kijkers actief bij de lesstof betrekken? HiHaHo is aan de slag gegaan met deze vraag en heeft een tool ontwikkeld waarmee je twaalf soorten interacties aan je video kunt toevoegen. Quizvragen en reflectievragen horen hierbij, maar denk ook aan een menu om de kijker zelf te laten bepalen wat hij eerst wil kijken. Of een scherm die de video automatisch op pauze zet, zodat de kijker een samenvatting of extra informatie kan bestuderen. En zo zijn er nog negen andere mogelijkheden. 

Zelf aan de slag!

Lekker onderuit hangen bij het bekijken van een video kan dus niet meer. Wil jij het zelf eens proberen? Zoek een video op YouTube, maak hem kosteloos interactief op hihaho.com en kijk wat de impact op jouw doelgroep is.